lördag 10 augusti 2013

Lördagen den 10 augusti

Nu börjar jag känna mej onyttig, kanske är det därför jag återigen plågades av en mardröm och tvingades stiga upp för att komma ur drömmen.
I går? Ja, vad hände då? Inte ett dugg förutom att jag spenderade ett par timmar på rengöringen av AC:n och det gjorde susen.
 Om Karlsson i går lyckades komma ner i norrländska septembertemperaturer, så börjar vi nu närma oss en modern istid i Spanien. Ja, inte utomhus tack och lov, här på uteplatsen håller det behagliga 26 grader, men inomhus är det långkalsonger och vantar som gäller.
Karlsson anföll trillingblomman i går, den som gör tappra försök att jaga iväg oss från uteplatsen. Ju mer vi klipper ner den, desto mer verkar den växa.

Det kan man däremot inte säga om apelsinträdet, det verkar ha gett upp.

Preciosa skickade en bra länk och där kunde vi till vår förvåning läsa att ett apelsinträd kräver mycket gödsel. Jag trodde ju i min enfald att det skulle räcka med sol och vatten.

En blåsning gick vi på i går också. Vi brukar inte teckna full försäkring på bilen eftersom vi tycker det är för dyrt, men denna gång hade det kanske varit värt pengarna. Troligen är det  någon som svängt ut lite för snävt från parkeringen och åstadkommit en rejäl repa på vår bil.

Vi ville undvika utslagningen efter middagen i torsdags och beslöt oss för att äta lunchen på Amso och hoppa middagen.  Resultatet då? Joo, paltkoman kom  betydligt tidigare än i torsdags..................


                                                           Gomorron

10 kommentarer:

  1. Dom brukar inte titta så himla noga på bilarna när man lämnar tillbaks dom. Hoppas det går bra!

    Nu ligger du steget före istället - här är det forfarande 9:onde augusti :-d

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på lite tur. :-)

      Tack för påpekandet.............där rök en semesterdag. :-(

      Radera
  2. Hejsan Leffe.

    Jag följer din underbara blogg i smyg. Och måste bara göra min debut här, när jag läser att eran bil fått en rejäl repa. Detta känns väl inte helt bra kan jag tänka mig. Men hopp finns säkert.

    Min erfarenhet när det gäller Gold Car ialla fall är att när jag hämtat upp min bil och påpekat att det är en massa skav på den. Så säger dom att det ingår i försäkringen. Jag tar heller aldrig tilläggsförsäkring. Så hoppas på good luck där. Tror nog det löser sig fast det antagligen känns svårt nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dej!
      Kul att du "smygtittar", det är tillåtet! :-)

      Joo, på nå't sätt löser det sig alltid. Vi låter det inte förstöra semestern. :-)

      Radera
  3. Hola Leffe och Karlsson!
    Synd på trädet. Verkar lite svårt att komma till rätta med
    såna träd. Ni får fråga nån jardinería. Handelsträdgård.
    Ha det fortsatt bra. Snart blir det "liv i luckan" :-D
    Kram P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tror på gödsling, har redan börjat. :-)
      Joo, jag passar på att njuta nu. :-)

      Radera
  4. Tråkigt med bilen. Men du har säkert hyrt flera ggr där. Säg att du är stamkund och kommer så att vara, så hjälper de säkert dig. Goodwill. Ha det bra.
    // Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tommy, det löser sig alltid på något sätt. Det är ju materiella ting. :-)

      Radera
  5. Hola Leffe och Karlsson!
    Jag brukade blanda en säck planterings jord för varje planta med den där spanska "rödmyllan" pinnmon då när jag höll på min trädgårsarbete på radhuslängan.Sen finns minisorter av appelsinträd som inte skadar muren om man planterar nära gemensamma muren med grannen. Annars kan man få en problemträd om några år med kopparspik eller ecoplugg inborrad i stammen.Rekommenderar någonsorts bevattninsautomatik.Annars klarar inte unga träd klimatet.
    Hur mår vindruvan där nere?
    PS.Det är några dagar kvar rötmånaden Gäller väll även där.
    MVH.calle camas

    SvaraRadera
  6. Jag har också funderat på bevattningsautomatik, men det känns otryggt att lämna den under lång tid.
    Då borde man ha en behållare med vatten och därifrån pumpa ut vattnet till växterna.
    Jotack, vindruvan verkar må fint! :-)

    SvaraRadera